SAGP 2024 Szabályzat (kivonat)


1.01.: Menetek:
Az SAGP minden helyszínén a versenyzőknek három menetet kell teljesíteniük, amelyek a következők:

Időmérő edzés: Az időmérő edzés célja a rajtrács sorrendjének meghatározása. Az edzés időtartama 8 perc, de a megkezdett mért körök a 8 perces időkorlát után is befejezhetőek. Az edzés végét a kockás zászló jelzi.

Első futam: Az első futam rajtrácsa az időmérő edzés eredményeinek megfelelő sorrendben alakul ki, és a verseny távja 8 percnek megfelelő körszám.

Második futam: A második futamon az első verseny végeredménye szerinti fordított sorrendben kell rajtolni. A futam távja szintén 8 percnek megfelelő körszám.

2.01.: Pontozás:
A futamok pontozása a következő:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 pontokat kap az első 10 versenyző.

Aki a szezon során a legtöbb bajnoki pontot gyűjti, az a 2024-es SAGP sorozat bajnoka.

3.01.: Érkezés:

A versenyzőknek az előre meghirdetett időpontra kell megérkezniük, hogy elegendő időt hagyjanak az előkészületekre. A későn érkezők részt vehetnek a programban, de a verseny már megkezdődhet a jelenlétük nélkül is.

3.02.: Súlyozás:

Minden versenyzőnek teljes felszerelésben legalább 90 kg-nak kell lennie*. A felszerelés tartalmazza a sisakot, maszkot, kesztyűt, kamerát és egyéb felszerelést. Ha a versenyző nem éri el a 90 kg-os súlyt, súlyokat kell behelyeznie a gokartjába minden menet előtt. A súlyokat a boxban ellenőrzik, és 2,5 kg és 5 kg közötti súlyokat használhatnak. Összesen legfeljebb 30 kg súly helyezhető be a gokartba. A súlyok hiánya az időmérőn +3 rajthely büntetés. Ha csak utólag derül ki, a rajthely büntetés a következő helyszínre tolódik. Futamon a súlyok hiánya +3 pozíció büntetés. (Pl: P1 -> P4)
*A súlyok száma limitált, és amennyiben esetleg nem elegendő, akkor törekszünk a rendelkezésre álló mennyiségből kiegyenlíteni az erőviszonyokat.

3.03.: Versenyzői eligazítás:

Minden versenyzőnek részt kell vennie a versenyzői eligazításon. Itt tájékoztatást kapnak a pályával kapcsolatos tudnivalókról, és megbeszélik a verseny menetrendjét. A gokartok előzetes sorsolása is itt történik meg a menetekhez. A versenyzői eligazításnak részei az SAGP bajnokság zárt közösségi média csoportjában, illetve az adott verseny facebook eseményében közzétett információk.

3.04.: Gokartok:

1. A versenyzői eligazításig sorsoljuk a gokartokat az időmérő edzésre és a két futamra. Egy versenyző nem ülhet többször ugyanabban a gokartban.
2. Ahol az 1. pontban foglaltak szerint nem megoldható a sorsolás, ott a gokartokat a rajtrácsnak megfelelő sorrendben kell elfoglalni még a boxban. (az első helyről induló pilóta ül be az első gokartba, a második a másodikba, és így tovább) Amennyiben olyan gokartba kellene ülnie, amiben már korábban pályára ment, akkor a soron következő gokartot kell választania.
3. Ahol se az 1., se a 2. pontban foglaltak szerint nem lehetséges a pálya részéről a gokartokat elfoglalni, ott a helyszínen megegyezés szerint határozzuk meg a gokartok kiválasztását.
Megszegése 10 mp időbüntetés.

3.05.: Műszaki állapot:

Amennyiben valamelyik gokart műszakilag nem megfelelő, kizárólag indokolt esetekben lecserélésre/kivételre kerülhet a további menetekből.
Indokolt esetek:
- műszaki probléma (motorikus, defekt, fékhiba, stb…)
- teljesítmény probléma (jelentősen - több másodperccel - lassabb a többi géphez képest)

4.01.: Időmérő edzés:

Minden versenyzőnek 8 perc áll rendelkezésre az időmérő edzésre, hogy megismerkedjenek a pályával és a leggyorsabb kört fussák. Az időmérő edzés végeredménye határozza meg az első futam rajtrácsát.

4.02.: Rajt procedúra:

Futam előtt MINDENKI jegyezze meg honnan rajtol. A pályákon pályabíró segít a rajtrácsra álláskor, a rajtrácsra már a helyes sorrendben KELL megérkezni. A Boxutcából a rajtrácsig minden versenyzőnek el kell foglalnia a rajthelyének megfelelő pozíciót.

Amennyiben egy versenyző rossz rajthelyre áll fel, és úgy rajtol el a mezőny, akkor az előrébb induló 10 mp büntetést kap jogosulatlan előnyszerzés miatt. Büntetést elkerülendő; amennyiben észlelésre kerül versenyzők által, hogy valaki rossz helyre állt fel, köteles jelezni ezt pályabírók/szervezők felé.

4.03.: Rajt:

A rajt minden pályán egyedi lehet:
- rajtlámpa
- zászlós indítás
A rajt folyamata a versenyzői eligazításon kerül kihirdetésre.

Az idő előtti mozgás, vagy a korai elindulás büntetést von maga után.

A bemozdulás – idő előtt való indulás, de még rajtjelzés előtti megállással – 3 mp időbüntetéssel jár. A kiugrás – a rajtjelzés előtt való indulás – 5 mp időbüntetéssel jár.

4.04.: Előzések:

Az előzéseknél figyelni kell a fairplayre. Durva előzés esetén, amikor az ellenfél hátrányba kerül vagy leszorul, vissza kell engedni.


Ha előzés közben egyik versenyző kiszorítja a pályáról ellenfelét, és nem engedi vissza maga elé, akkor 5 mp időbüntetésben részesül. Ha egy előzés túl durvára sikerül, és az ellenfél versenyző megpördül/keresztbe áll a pályán (minimum 90°-al eltér a menetiránytól), vagy falba áll/falhoz szorul, és a vétkes versenyző nem engedi vissza maga elé, akkor 5 mp időbüntetésben részesül.

Büntetések megállapításánál nagy szerepet játszik a kanyar kezdetén a gokartok helyzete.

1. Amennyiben a hátul érkező versenyző a kanyar kezdetén nem tartózkodik legalább fél gokartnyira a másik versenyző mellett, akkor kötelessége elvenni a gázt, és megszakítani az előzési kisérletet.
2. Amennyiben a hátul érkező versenyző a kanyar kezdetén legalább fél gokartnyira a másik versenyző mellett tartózkodik, akkor az elől lévő versenyzőnek kötelessége maga mellett 1 gokartnyi helyet biztosítani.

Vitatott eseteket utólagosan bírálunk el. Amennyiben a helyszínen pályabírók jelzik a jogosulatlan előny szerzést, büntetés elkerülése végett felszólíthatnak a pozíció visszaadására.

4.05.: Sárga zászló:

Amikor a pályán veszély van, mindenki köteles lassítani. Az előzés tilos, és azokat is büntetik, akik nem lassítanak (5 mp időbüntetés) - vagy ütköznek az álló versenyzőkkel (10 mp időbüntetés). Aki sárga zászló alatt előz, 10 mp büntetést kap.

4.06.: Kék zászló/Lekörözés:

A lekörözendő versenyzőnek kötelessége elengedni a mögötte érkezőt. A pályákon kék zászlót használnak a lekörözés jelzésére. A kék zászló ellenére a gyorsabb versenyzőt elengedni nem akaró pilóták 5 mp büntetést kapnak.

4.07.: Piros zászló/verseny megszakítás:

Amennyiben a versenypályán olyan incidens történik, ahol valakit menteni kell, elakad, vagy komolyabb beavatkozást igényel, akkor beintésre kerülhet a piros zászló. Az egyes pályák sajátosságai miatt minden helyszínen egyedi „Piros zászló protokoll” kerül kihirdetésre a versenyzői eligazításon. Ettől eltérni nem lehet. Esetleges megszegés esetén a megszegés mértékétől függően idő-/ vagy rajthelybüntetés kerül kiszabásra, akár a helyszínen, akár utólag. Versenyen a piros zászló beintését követően a protokollban jelölt helyen meg kell állnia a versenyt vezető pilótának, és a többiek felsorakoznak egy sorban mögé, amíg az utolsó versenyző fel nem zárkózik. Ekkor a versenyt vezető pilóta elindul lassan, majd maga dönti el, hogy mikor indul meg versenytempóban a rajtvonalig bezárólag. Eddig a pontig tilos előzni a piros zászló beintésétől kezdve. A megállás elmulasztása 5 mp büntetés.

4.08.: Futam vége:

A futamot az utolsó teljes kör után intik le kockás zászlóval, és ezt követően már nem szabad versenytempóban haladni. Aki balesetet okoz a leintés után, 5 mp büntetést kap. Előfordulhat, hogy rosszul intik le a futamot. Ilyenkor az utolsó teljes kör számít, amikor minden versenyző áthaladt a célvonalon. Eltérhet helyszínen kijelzett végeredménytől, ezért a mindenkori hivatalos végeredmény a futamvideó vágásakor kerül megállapításra.

4.09.: Kiesés:

Kiesésnek számít, ha a versenyző nem tudja befejezni a versenyt. Ennek okai lehetnek:
1. technikai probléma: a gokart elromlik. (Ebben az esetben járnak pontok)
2. vezetői hiba: a versenyző baleset után nem tud visszaállni a versenybe. Nem kap pontot.
3. feladás: a versenyző maga dönt úgy, hogy kiáll a versenyből.
4. kizárás: a pályabírók bármikor kiinthetnek bárkit, aki nem tartja be a pálya szabályzatát.
A 3. és 4. pontban a versenyző nem kap pontot, és amennyiben az első futamon történik az eset, a második futamon a mezőny végéről kell rajtolnia.

4.10.: Biztonsági előírások:

Minden futamra az adott pálya biztonsági előírásai érvényesek. Ha pályabíró int ki versenyzőt,
mert túl durva, vagy nem biztonságos, amit a pályán művel, azt tiszteletben kell tartani.

4.11.: Sportszerűtlen magatartás:

A szabályok szándékos megszegése, illetve versenyző társakkal szembeni sportszerűtlen magatartás súlyosbíthatja az esetleges büntetési tételeket, és legrosszabb esetben kizárással is sújtható.

5.01.: Mez:

A versenyzők kötelesek viselni a versenyzői mezt a futamok során, amelynek mindig láthatónak kell lennie. A mez nélküli részvétel pontlevonással jár. Futamonként -2 pont. Aki rendelkezik már az elmúlt évekből több mezzel is, az felvehet korábbi mezt is futamra.

6.01.: Szabálysértések:

Mindenki, aki szabálytalanságot észlel, köteles jelenteni azt. A büntetési tételek a videó elkészüléséig kiszabhatóak. Vitatott esetekben külső, pártatlan ember dönt.

7.01.: Technikai eszközök:

A versenyzők felelősek saját kameráik felvételeiről. Mindenki ügyeljen arra, hogy ne merüljön le a kamerája, vagy készüljön pót akkumulátorral. A pályára kihelyezett külső kamerákra figyelni kell, hogy ne keletkezzen bennük kár.

8.01.: Időmérés:

Az időmérési rendszer hibája esetén az eredményeket felülvizsgálják, és a videófelvételek is segítenek az ellenőrzésben. Amennyiben az időmérő edzésen nem működik az időmérő rendszer, és nincs mód az edzés megismétlésére úgy az első versenyen az aktuális bajnoki pontverseny fordított sorrendjében állnak fel a rajtrácsra a versenyzők. Ha egy versenyzőnek nem működik a jeladója az időmérőn, és nincs mód az edzés megismétlésére, vagy külön egy új mértkör futására, akkor technikai okok miatt a mezőny végéről kell rajtolnia az első futamon. A futamon meghibásodott jeladót a videófelvételek kiváltják.

9.01.: Beugró versenyző(k):

Bevezetésre kerül a 100-as rajtszámú Wild Card, azaz beugró mez. Ennek célja létszám hiány esetén olyan versenyzők részvételének lehetősége, akik nem rendelkeznek saját SAGP mezzel, hogy ezzel elkerülhető legyen az esetleges nevezési díjak növekedése. Igény esetén a mez kiadható sima vendégversenyzőnek is. A 100-as mezt viselő versenyző a futamok után nem kap bajnoki pontot, és a pontversenyben sem kerül feltüntetésre. Amennyiben dobogón végez, éremben részesül, és az eredményhirdetésen is részt vesz.
(Példa: ha a 100-as versenyző a 3. helyen végez, akkor a bronzérmet megtarthatja, de a 3. helyért járó pontokat a 4. helyen célba ért SAGP versenyző kapja meg.)
Igény esetén a további beugró mezek számozásai: 101, 102…

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.